Ceai

Imunitatea – Află cum să iți păstrezi sănătatea și să te ferești de răceli sau alte boli!

Fructe

Te întrebi mereu cum ți-ai putea întări imunitatea? Deși, de cele mai multe ori, sistemul imunitar își face treaba ca la carte, ținând la distanță microorganismele periculoase care pot cauza boli, uneori se mai întâmplă să dea și greș. Acesta este momentul când un agent patogen, de tipul virusurilor, bacteriilor, paraziților și toxinelor, pătrunde în organism și te îmbolnăvește.

Ți-ai dori să poți interveni în acest proces pentru a favoriza creșterea imunității și vindecarea mai rapidă? Din fericire, există metode prin care îți poți sprijini corpul, de exemplu prin adoptarea unui stil de viață sănătos și urmarea unor tratamente naturiste care presupun consumul de alimente și plante benefice pentru stimularea sistemului imunitar în mod natural.

Află în continuare ce măsuri trebuie să iei și cum să îți schimbi obiceiurile, atât cele comportamentale, cât și cele alimentare, pentru a te bucura mult timp de o stare de sănătate foarte bună.

Cuprins

1. Ce este imunitatea?

2. Cum este influențat sistemul imunitar de regimul alimentar?

2.1. Alimente care conduc la o imunitate scăzută

2.2. Alimente benefice pentru creșterea imunității

3. Tratamente naturiste pentru întărirea sistemului imunitar

1. Ce este imunitatea?

Sistemul imunitar are rolul vital de a proteja organismul de substanțe, microbi și celule periculoase care pot îmbolnăvi o persoană. Cât timp imunitatea funcționează corect, nu vei observa nimic, dar, în momentul în care se oprește din cauza agenților patogeni agresivi, începi să te simți rău și bolnav. Deși există anumite microorganisme care te îmbolnăvesc doar o dată în viață la primul contact cum este, de exemplu, pojarul, restul, care reprezintă majoritatea, au capacitatea de a te afecta de fiecare dată când le întâlnești, cu excepția cazului în care ai o imunitate puternică sau ești vaccinat.

În lipsa unui sistem imunitar, nu ai nicio altă cale de a te lupta cu microbii periculoși care îți invadează organismul sau cu modificările negative care au loc în interiorul tău. Principalele responsabilități ale imunității sunt:

– să lupte împotriva patogenilor care cauzează boli, cum sunt bacteriile, virușii, paraziții și toxinele, înlăturându-i din organism;

– să recunoască și să neutralizeze substanțele nocive din mediul înconjurător; – să combată modificările din corp care pot cauza maladii grave, cum este cancerul.

2. Cum este influențat sistemul imunitar de regimul alimentar?

Este dovedit științific că există alimente capabile să stimuleze și să determine creșterea imunității pe cale naturală, de exemplu fructe, legume și cereale integrale, dar, de asemenea, pe piață sunt disponibile produse care, consumate regulat, slăbesc organismul și puterea de luptă cu microbii, făcându-l mult mai vulnerabil în fața bolilor.

Un sistem imunitar slăbit se manifestă prin mai multe simptome, iar dacă le experimentezi și tu, ar trebui să iei în considerare tratamentele și suplimentele pentru creșterea imunității. Iată care sunt semnele care trebuie să te alarmeze:

– ești mereu foarte stresat;

– ești mai mereu răcit;

– te confrunți deseori cu probleme digestive;

– rănile ți se vindecă mai greu;

– suferi des de infecții; – ai o stare constantă de oboseală.

2.1. Alimente care conduc la o imunitate scăzută

Anumite produse alimentare sau ingrediente folosite des în bucătărie au efecte negative asupra sistemului digestiv și a organelor interne, ceea ce produce și o slăbire a imunității. Iată de ce alimente ar trebui să te ferești sau să le consumi cu moderație:

Pâine albă

Conform specialiștilor în nutriție, produsele de panificație și patiserie cum sunt pâinea albă, fursecurile, prăjiturile și alte produse pentru producerea cărora se folosește făina rafinată, afectează sistemul imunitar. Din cauza procesului de fabricare, se pierd majoritatea fibrelor, vitaminelor și mineralelor prezente în cerealele integrale. Prin urmare, sunt slab nutritive, dar aduc un aport mare de calorii, ceea ce favorizează creșterea în greutate a persoanelor care consumă regulat astfel de produse, iar complicațiile asociate sunt reprezentate de boli grave, precum obezitate, diabet și probleme cardiace.

Bomboane

În urma unor studii clinice, s-a observat că zahărul procesat din bomboane conduce la o inflamare a organelor, ceea ce determină un răspuns al sistemului imunitar și creșterea producției de radicali liberi, aceștia din urmă fiind molecule care afectează și îmbolnăvesc celulele sănătoase din organism, putându-se ajunge până la dezvoltarea unor maladii fatale, precum cancerul.

Pentru a te convinge că nu este bine să mănânci astfel de dulciuri în mod constant, trebuie să știi că după consumarea a 100 de grame de zahăr, scade puterea sistemului imunitar de a se lupta cu bacteriile, efect ce durează până la 5 ore.

Uleiuri procesate

Uleiurile naturale sunt sănătoase datorită conținutului ridicat de Omega3 și vitamina E, dar cele din comerț sunt supuse unui proces de rafinare prin care își pierd nutrienții și își schimbă structura moleculară. Prin urmare, mâncarea prăjită în ulei procesat cauzează o producție mai mare de radicali liberi în organism, care generează inflamare și afectează organele interne, slăbind imunitatea.

În plus, unele tipuri de ulei conțin și grăsimi trans, acestea fiind răspunzătoare pentru un risc mai mare de cancer, diabet, obezitate și boli ale inimii.

Chipsuri de cartofi

Pe lângă faptul că ele conțin foarte multe grăsimi saturate și nu aduc un aport de substanțe nutritive, chipsurile de cartofi sunt și foarte sărate. În acest sens, nutriționiștii avertizează că o dietă bogată în sare aduce prejudicii sistemului imunitar, determinând creșterea activității rinichilor, care încearcă să elimine din organism acest ingredient, și reducerea capacității corpului de a răspunde împotriva infecțiilor. Ca urmare a acestui efect negativ, porția zilnică de sare, recomandată de Organizația Mondială a Sănătății este de cel mult 5 grame.

2.2. Alimente benefice pentru creșterea imunității

Dacă vrei să previi răcelile și alte infecții trebuie să urmărești întărirea imunității, lucru pe care îl poți face consumând regulat fructe și legume, ca atare sau sub formă de băuturi naturale, precum și alte alimente sănătoase. Iată ce produse trebuie să introduci în meniul tău:

Citrice

Majoritatea citricelor au un conținut ridicat de vitamina C, care crește producția de globule albe din sânge, acestea fiind cheia în lupta cu infecțiile, și reduce durata unei răceli obișnuite. Având în vedere că organismul nu produce și nici nu are capacitatea de a stoca această vitamină, trebuie să consumi în fiecare zi fructe precum grapefruit, portocale, mandarine sau lămâi.

Broccoli

Aceasta este una dintre cele mai sănătoase legume pe care le poți consuma, fiind plină de vitamine, precum A, C și E, fibre și mulți alți antioxidanți. Important este să îl gătești cât mai puțin, de preferat la aburi, sau deloc, pentru a-și păstra toate proprietățile.

Ghimbir

Multe persoane apelează la acest ingredient atunci când răcesc, deoarece are capacitatea de a reduce reacția inflamatorie cauzată de infecție, fiind ideal pentru calmarea durerilor în gât.

Ceai verde

Atât ceaiul negru, cât și cel verde au un conținut ridicat de flavonoide, care sunt o categorie de antioxidanți. Împreună cu restul antioxidanților și substanțelor benefice pentru un organism sănătos, aceste tipuri de ceai au un rol important în procesul de întărire a imunității.

Carnea de pasăre

Carnea de pasăre, cum este puiul și curcanul, este bogată în vitamina B6, aceasta fiind esențială în ceea ce privește reacțiile chimice din corpul unui om și în formarea de noi globule roșii sănătoase în sânge. Supa obținută din fierberea oaselor conține gelatină, condroitină și alți compuși care ajută la problemele intestinale și la creșterea imunității. Ca urmare, acest preparat cald este atât de popular în cazul răcelilor, deoarece reduce intensitatea simptomelor și te face să te simți mult mai bine. Nu uita să acorzi atenție mărimii porțiilor și aportului necesar recomandat de specialiști pentru a te asigura că nu asimilezi anumite vitamine într-o cantitate prea mare, iar altele sunt deficitare, aceste extreme fiind periculoase. De exemplu, excesul de vitamina B6 poate determina dezvoltarea unor tumori, pe când dozele mari de zinc pot inhiba sistemul imunitar.

3. Tratamente naturiste pentru întărirea sistemului imunitar

Nu trebuie să aștepți să te îmbolnăvești pentru a trata simptomele, ci poți preveni aceste neplăceri adoptând un stil de viață sănătos și consumând cât mai multe alimente bogate în vitamine și minerale, reușind astfel să îți întărești în mod natural sistemul imunitar. Iată câteva reguli de urmat:

Dormi suficient

Somnul și imunitatea sunt strâns legate. De aceea, o persoană care nu se odihnește suficient are șanse mai mari să se îmbolnăvească, decât una care doarme 6 ore sau mai mult pe noapte. Acesta este și motivul pentru care, atunci când ești răcit, este recomandat să dormi cât mai mult, pentru a permite sistemului imunitar să se întărească în mod natural și să lupte împotriva bolii.

Ideal ar fi ca adulții să aibă, în general, un somn de cel puțin 7 ore pe noapte, adolescenții între 8 și 10 ore, iar copiii mici peste 14 ore. Dacă te confrunți cu insomnii, încearcă să nu mai folosești telefonul sau laptopul cu o oră înainte de culcare, deoarece lumina albastră emisă de acestea îți pot disturba ritmul circadian. De asemenea, ar trebui să dormi într-o cameră întunecată, fără surse de lumină, și să te culci la aceeași oră în fiecare seară.

Consumă mai multe produse vegetale

Alimentele vegetale, precum fructe, legume, nuci și semințe sunt bogate în nutrienți și antioxidanți care te protejează de substanțele periculoase cu care intri în contact. În plus, fibrele pe care le conțin hrănesc microbiomul intestinal, care este o comunitate de bacterii benefice, localizată în intestin, cu rolul de a împiedica agenții patogeni să intre în organism prin tractul digestiv, ceea ce conduce la creșterea imunității în mod natural.

Include în dietă alimente fermentate sau suplimente cu probiotice

Iaurtul, laptele bătut, sana și chefirul sunt produse fermentate, care conțin bacterii denumite probiotice, iar o cultură bogată la nivelul intestinelor ajută sistemul imunitar să diferențieze mai ușor între celulele normale, sănătoase, și microorganismele periculoase care invadează corpul. Dacă nu ești obișnuit să consumi astfel de alimente, tratamentul pentru creșterea imunității poate consta în suplimente naturiste de la farmacie sau plafar.

Menține-te în formă prin exerciții fizice

Nu trebuie să exagerezi cu gimnastica, dar câteva sesiuni de mișcare moderată dau un imbold sistemului imunitar, sprijinind regenerarea celulară. Majoritatea persoanelor trebuie să facă cel puțin 150 de minute de exerciții fizice pe săptămână, care pot consta în mers alert, folosirea bicicletei statice, jogging, înot sau drumeții ușoare.

Hidratează-te corespunzător

Deshidratarea cauzează dureri de cap și îngreunează performanțele fizice, concentrarea, digestia și funcționarea inimii și a rinichilor, iar aceste complicații cresc șansele de a te îmbolnăvi. Prin urmare, pentru a preveni să te deshidratezi, trebuie să consumi suficient de multe lichide, apa fiind cea mai recomandată, în așa fel încât culoarea urinei să fie galben deschis. Vei avea nevoie de un aport mai mare dacă faci exerciții fizice intense sau temperaturile sunt foarte ridicate. De asemenea, în urma somnului, corpul se deshidratează, de aceea este bine să bei un pahar cu apă imediat ce te-ai trezit.

Regula de bază este să bei apă când îți este sete, dar în cazul persoanelor în vârstă este mai dificil, deoarece își pierd această nevoie, iar corpul nu mai dă aceleași semnale, ceea ce înseamnă că bătrânii trebuie să se hidrateze regulat, chiar dacă nu le este sete.

Sucurile nu sunt cele mai bune lichide pe care le poți consuma, dar, dacă vrei, poți înlocui apa cu infuzii de plante, benefice pentru imunitate și alte afecțiuni.

Redu nivelul de stres

Ameliorarea stresului și a anxietății este esențială pentru un sistem imunitar puternic. Dacă zilnic ai factori stresanți în jurul tău, organismul este obligat să răspundă pentru a depăși acele stări tensionate, ceea ce produce inflamație și dezechilibru celular. Depășirea momentelor stresante se poate face prin activități care îți aduc bucurie și te relaxează, cum ar fi citirea unei cărți, plimbarea în parc, petrecerea timpului cu familia sau prietenii, yoga și alte practici care îți ajută psihicul, precum meditația sau ședințele de terapie cu un psiholog.

În concluzie, poți să începi chiar acum să îți întărești imunitatea, prin adoptarea unui stil de viață sănătos și urmarea unui regim alimentar bogat în vitamine și minerale. Deși poate părea dificil să transformi toate aceste reguli într-o rutină pe care să o urmezi zi de zi, important este să pornești pe acest drum către o viață sănătoasă și să îți atingi treptat obiectivele. Grija constantă pentru felul în care trăiești și alimentele cu care alegi să te hrănești este cea mai bună modalitate de a avea un organism sănătos și a-ți stimula sistemul imunitar, pentru a te proteja de răceli și alte boli.

Surse foto: pexels.com, pixabay.com